Marianne Vaatstra
Op 1 mei 1999 is de zestienjarige Marianne Vaatstra uit Friesland, dood gevonden. Na een avond uit was ze op weg naar haar ouderlijk huis in Zwaagwesteinde. Uit onderzoek is gekomen dat ze, voordat ze werd vermoord, is verkracht. De dader was nog onbekend, wel waren er twaalf verdachten aangehouden. Het is mogelijk dat de dader een bewoner was van het asielzoekerscentrum van Kollum. Men wist echter nog niks zeker.
Varkenspest
Op 4 februari, 1997 werd het eerste geval van varkenspest op een varkensboerderij in Venhorst ontdekt. De varkenspest werd snel verspreid doordat veel boeren niet goed reageerden op de ziekte, maar alleen zoveel mogelijk winst wilden maken. Ze transporteerden vaak snel veel varkens als ze wisten dat er vervoersverboden aan zouden komen. Zo brak er een echte epidemie uit. In midden april waren er zo een 100 bedrijven besmet en en eind mei al 200. In juni 300 en begin september wel 400 bedrijven. Mensen kunnen de ziekte niet krijgen. Het consumeren van het vlees zorgt onder de mensen ook niet voor ziektes, maar de hoeveelheid varkens in Nederland nam wel snel af. Er was in Europa wel een vaccin tegen de varkenspest. Deze mocht echter niet gebruikt worden vanwege internationale regels. Het zou namelijk in het vlees aanwezig kunnen zijn, waardoor men niet wist of het vlees van een besmet of een gevaccineerd varken kwam.
De epidemie had een exportverbod tot gevolg, waardoor varkensvlees en varkenssperma niet uit Nederland mocht worden geëxporteerd. Ook werden veel pasgeboren biggen gedood. Ongeveer 650.000 varkens uit besmette bedrijven werden ingespoten. Er werden meer dan 1 miljoen varkens gedood, om meer besmetting te voorkomen. Ook werden er nog bijna 8 miljoen varkens vermoord omdat de stallen te vol raakten. In totaal zorgde deze varkenscrisis voor de dood van ruim 9,6 miljoen varkens. Er werd op 3 juni een fokverbod ingesteld, zodat niet nog meer varkens gedood moesten worden. Eerst gold dit alleen in Venhorst, later ook voor andere plekken in Nederland. In november werd het verbod opgeheven, ook al werden andere bedrijven nog steeds besmet.
Evacuatie in het Gelderse Rivierenland
Op 31 januari, 1995, vond, in Rivierenland in de provincie Gelderland, één van de grootste evacuaties van Nederland in de late geschiedenis plaats. Dit was het gevolg van een grote hoeveelheid neerslag. Er werden wel 250.000 mensen geëvacueerd, sommige voor 5 dagen, anderen voor maar liefst 2 weken. Dit kwam door de hoge waterstand van de rivieren de Maas, de Rijn en de Waal.
Als de dijken door waren gebroken zouden veel plaatsen in de Bommelerwaard, de Betuwe en het Land van Maas en Waal tot wel 5 meter onder water staan.
In de periode tussen 22 en 28 januari kwamen er wel overstromingen in Nederlands-Limburg. Bepaalde dorpen, waaronder Borgharen en Itteren, werden net als eerder in 1993 zwaar getroffen door deze overstromingen. Voor velen waren de berichten voor de evacuatie te kort van te voren en moesten mensen waardevolle spullen op zolder laten, met de hoop dat het niet zou onderlopen met water.
Eerste paarse kabinet
Door de VVD, de PvdA en de D66 was het eerste paarse kabinet gevormd. Dit was de eerste regering zonder een christelijke partij. Het wordt het paarse kabinet genoemd vanwege het rood van de PvdA en het blauw van de VVD. Het wordt ook wel het Kabinet Kok 1 genoemd, naar de minister-president van de PvdA.

Waterschade Nederland
In december 1993 had het zuiden van Nederland te doen met hevige wateroverlast. In het stroomgebied van de Maas viel erg veel neerslag waardoor er een overstroming kwam en Limburg veel last had van wateroverlast. Er stond wel 18.000 ha onder water, dat is maar liefst 8% van de provincie. Ongeveer 8.000-12.000 mensen werden geëvacueerd! In totaal was de schade wel 254 miljoen gulden.
EG
De Europese Gemeenschap (EG) is bij een bijeenkomst in Maastricht en besluit om in 1999 de Euro in te voeren. En zorgde er verder voor dat de EG in 1992 de EU (Europese Unie) zou worden. Dit werd ook wel het Verdrag van Maastricht genoemd.

De Bijlmerramp
In de Amsterdamse Bijlmer stortte een vrachtvliegtuig van de Israëlische maatschappij El Al neer, waarbij 43 mensen om het leven kwamen. Het vliegtuig vloog van New York naar Schiphol, waar het een nieuwe lading kreeg. Tijdens deze vlucht waren drie defecten waargenomen: veranderingen in de snelheidsregelaar van de automatische piloot, er was een probleem met de kortegolfzender en veranderingen in de elektrische spanning van de generator 3.
Het vliegtuig was op schema aangekomen op Schiphol. Volgens vliegtuigspotters waren er al fouten te zien, en foto’s die zijn genomen tonen dit aan. Zo is er bijvoorbeeld te zien dat de motor olie lekt. Eenmaal op Schiphol kreeg het vliegtuig een nieuwe lading, dit was zogenaamd gecheckt en goedgekeurd. Later bleek dit niet het geval te zijn.
Toen het vliegtuig boven het Gooimeer vloog, waren er luide knallen te horen: de derde motor van het vliegtuig brak af. Die beschadigde de vleugelkleppen en botste vervolgens tegen motor 4. De piloot verzocht aan Schiphol een noodlanding te mogen maken, maar op een baan die in gebruik was. Waarom hij deze keuze maakte is nooit bekend geworden. Om goed te kunnen landen maakte het toestel eerst nog een rondje boven Amsterdam. Hierbij gaf de gezagvoerder de copiloot opdracht om de vleugelkleppen uit te schuiven. De kleppen van de linkerkant werkten, maar de rechter kleppen waren beschadigd door motor 3. Het
toestel had hierdoor links meer draaivermogen dan rechts.
Op het moment dat het vliegtuig onder de 1500 meter vloog en snelheid minderde, werd het toestel onbestuurbaar, en maakte het een scherpe bocht naar rechts.
Het vliegtuig stortte, bijna verticaal, met de rechtervleugel naar beneden. Het raakte hierbij twee hoogbouwcomplexen, die beide vrijwel onmiddellijk in brand vlogen en gedeeltelijk instortten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb